Improvisatie voor studenten
In de reeks die ik begeleidde, werden improvisatietheateroefeningen afgewisseld met de vertaling van de ervaringen naar dagelijkse situaties in het leven of op de werkvloer (of in casu, de aula).Onder andere kwam aan bod:
- het verschil tussen een reactie en een respons
- het beter beheersen van een bepaalde vorm van stress
- het verschil tussen relationele en sociale status
- scherper waarnemen, sterker connecteren
- durven falen
- samenwerking en cocreatie
Leren in een ontspannen sfeer
Leren van de pro’s
Het Internationaal Improvisatietheaterfestival van Inspinazie viel ook midden in deze reeks. Een bezoek aan een van de voorstellingen werd er dan ook een zeer inspirerend onderdeel van. “Zelfs uit chaos kunnen mooie dingen ontstaan,” of “Knap hoe spelers elkaar zichtbaar de ruimte gaven,” en andere vaststellingen werden levendige aanknopingspunten voor de eigen ervaringen tijdens de oefeningen in de sessies. Op een ervaringsgerichte manier hadden we het onder andere over het loslaten van oordelen, het maken van connectie, het verschil tussen sociale en relationele status, de nuances tussen accepteren, aanpassen en integreren.
Studenten over de improvisatietheater training
“Ik vond het straf hoe duidelijk we in die eerste oefeningen konden vaststellen dat we veel te snel in een schrikreflex schieten. Herkenbaar uit andere situaties. Terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Fijn om te leren hoe je bepaalde vormen van stress echt zelf beter kan beheersen.”
Eline Goovaerts
“Je kan het onmiddellijk toepassen in het echte leven. In een situatie waarin ik met kinderen in contact was, luisterde ik veel opener. Daardoor ging ik vanzelf mee in hun fantasie. Dat ging ineens moeiteloos! Het werd gewoon leuker ook voor mezelf om met hen te spelen.”
Louise Janssens