Dat humor meer en straffer is dan wat verluchting brengen merken wij dag in dag uit. Bij uitstek in voorstellingen over zwaardere thema’s zoals rouw, burn-out, palliatieve zorg,… Maar ook in andere voorstellingen krijgen de mindere of rauwere kanten van een thema een plaats en voel je goed dat dat nodig is om een verschil te maken. Ook tijdens trainingen
When not to improvise
To improvise or not to improvise. What is the question? I’m often surprised how people reject improvisational thinking and acting as if the only way to do it is always do it. “You can’t always improvise!” “Some things just need planning and strategy.” Duh. Ofcourse. One of the things I hate most is improvising when you shouldn’t. Like… –
Inspinazie als hybride organisatie
Ik hoorde recent verschillende keren het woord “Hybride Organisatie” vallen met enkele voorbeelden en onmiddellijk dacht ik: “Dat is het. Inspinazie is een hybride organisatie.” Zoals er momenteel naar verwezen wordt slaat het eerder op de combinatie van een publieke en private organisatie. Ik zou het graag toepassen op de concepten “amateur” en “professioneel”. Of op de concepten “commercieel” en “kunstzinnig”,
How (not) to share leadership
I got misquoted in a magazine. Let’s see it as a chance to make a better point. “So everyone takes a little part of the responsibility.” This is in an article about new ways of collaboration in organisations and how improvisation principles can bring insights and experience to it . I went “AAAAHHRGGG” and “F*^%!” when I read it. Actually
Keep the Art in business-gigs
That was our final advice in a workshop we hosted with Inspinazie during the Applied Improvisation Netwerk conference in Berlin in 2014, about the use of applied improvisation, both in show-formats and training-formats. And here’s something I heard recently: What if in a few years, people don’t make at all a connotation with improvisation theatre anymore, when they hear “applied improvisation”?
De change-hype relativeren
“Verandering is tegenwoordig de eerste & enige constante!” “We zijn onherroepelijk in een VUCA wereld beland!” (Met de V van volatiel, de U van onzeker (uncertain), de C van complex en de A van ambigu. Tja, VOCA dat klinkt toch niet.) “Mensen moeten accepteren dat verandertrajecten niet meer eenmalig zijn en lijnrecht van A naar B gaan, we moeten hen
Er zijn. 15 jaar De Onderstroom
Gisteren was het zover. De viering van 15 jaar De Onderstroom (zie eerdere blog). Een hele namiddag aan de slag met oefeningen, toelichtingen, spel over “ER ZIJN“. En dat is heerlijk thuiskomen want uiteindelijk komen al onze trainingen in the end daarop neer. En hoef je dus niet eerst door het kostuum “feedback”, of “samenwerking”, of “klantgerichtheid”. En luisteren naar Jürgen was
Happy & co: improvisatie en paarden
Op een zonnige donderdag lieten we ons met enkele Inspinazies op sleeptouw nemen door Vicky van Play Today (Create Tomorrow) in de wereld van paarden en hun spiegelende gedrag. Het werd een boeiende experimentele voor verderzetting vatbare ontmoeting tussen improvisatie en werken met paarden. Dankje Vicky en Happy & co!
The 4 distractions from being here, now.
Being part of the “U-lab”, a MOOC (massive open online course) by MIT (Massachusets Institute of Technlogy), I am strongly focussed nowadays on the question on how and why improvisation and the application of its principles and techniques, has such a strong value in our daily life and work (often filled with high-demanding conditions). This is also a core question in a
Hoe een improvisatietheatervoorstelling inwerkt
“We moeten in de presentatie achteraf duidelijker stellen dat een van de verschillen tussen een voorstelling en een training, onder andere zit in de diepgang. Bij een voorstelling zitten we meer op niveau van herkenbaarheid en openheid creëren, tijdens trainingen worden inzichten verhelderd en wordt er meer geleerd.” Dat was een van onze conclusies na onze tweede demodag woensdag. Ik
Het veld van collectieve wijsheid in
Afgelopen zomer, tijdens onze jaarlijkse kernteam-retraite, nodigden we Jürgen Peeters van de Onderstroom uit om met ons aan de slag te gaan. We wilden eens uitgebreid stilstaan bij wie we zijn als team en waar we precies voor willen gaan (en niet) met Inspinazie. “Ik hoorde net al dat het concept veld jullie niet onbekend is,” zei Jürgen tijdens zijn
Violent play
Yesterday we played in the shopping street in Brussels. In the act, we started a fight between a married couple, ending in fysical violence with the man hitting the woman. Alternating with a scene between the man and his daughter. It was part of an action for the International Day for the Elimination of Violence against women. More specific a
Lui, dom en lief: basics in improvisatie en bemiddeling
“Bij Mediv zeggen we dat een bemiddelaar best een beetje een lui, dom en lief konijn is.” Dat hoorde ik van Anouk Moors, erkend bemiddelaar in sociale en familiale zaken en een vaste waarde in het docententeam van Mediv (Mediation Instituut Vlaanderen). Anouk en ik volgden beurtelings bij elkaar cursus en sloegen de handen in elkaar voor een workshop getiteld “Improvisatiewijsheid voor de bemiddelaar”.
Forumtheater op een bedje van Inspinazie
In de originele vorm bestaat Forumtheater uit een stuk gemaakt en meestal ook gespeeld samen met mensen van de doelgroep voor wie het bestemd is. Typisch gaat het om een thema waarbij de doelgroep op een of andere manier onderdrukt wordt. Door een andere groep mensen, of door het systeem. Na het eigenlijke stuk, begint het échte werk, namelijk het
Spelen voor kleine publiekjes
Omdat het niet altijd zo groots moet zijn… roepen wij de afgelopen week zonder twijfel uit tot de week van de kleine publiekjes. Studenten die moesten kiezen tussen ons en de indian summer, keuzes die sommige opdrachtgevers maakten, onze eigen nog wankele pr aan de start van het seizoen,.. Er waren heel wat redenen voor te noemen, maar wij zetten
Spelen met je lijf en vanuit beweging
Van improvisatiegetater naar improvisatietheater je laten inspireren door relaties en niet door ideeën je lijf… zoveel meer laten zijn dan iets wat staat te bungelen onder je woorden. Bedankt aan alle deelnemers aan de workshop “Fysieke Impro” om zich een hele dag te smijten in alweer een boeiend onderzoek. En voor de kippenvelmomenten! “Your feet are smarter.” Stephen Sim
Ontwapening voor sterkere interacties en relaties
Laatst hadden we het met enkele trainers over welke woorden je gebruikt als je het hebt over de kracht van “die laag eronder”, het stuk wat mensen – zeker op de werkvloer – elkaar niet snel of graag laten zien, omdat ze denken dat dat zwak is, of omdat ze er zelfs gewoon niet meer bij raken. Je weet wel,
Opvoeden: man man man! Over het belang van clichés.
We zitten deze week volop in een reeks van de voorstelling genaamd “Opvoeden: man man man!” (Logisch, want het is Week van de Opvoeding.) Man, man dat is plezant! De idee achter de voorstelling (in samenwerking met De Gezinsbond, die veel aandacht besteedt aan vaders), is tweeledig: – inhoudelijk: hoe vaderschap beleefd wordt door het aanwezig publiek, in scène zetten. – vormelijk: in
Theory U en improvisatieprincipes
Since I read Theory U, by C. Otto Scharmer, I more and more use the model in applied impro work. (“Theory U proposes that the quality of the results that we create in any kind of social system is a function of the quality of awareness, attention, or consciousness that the participants in the system operate from.”) If you are an
De eed van de improvisator
“In zo’n longform zie je toch de verhaalstructuur doorschijnen. Ik veronderstel dat jullie die altijd gebruiken en dan daarrond een beetje variëren volgens het woord dat jullie aan het begin vragen? Bij voorstellingen met korte scènes heb je toch telkens nieuwe input van het publiek – en dus een échte verrassing – waarmee je direct aan de slag moet?” Dergelijke